dilluns, 24 d’octubre del 2011

Renovar-se i sortir

Dèiem fa uns dies que queixar-se serveix de ben poc. En plena crisi econòmica les empreses han de reinventar-se, aprendre noves tècniques de màrqueting, pensar en nous mercats. Moltes d'aquestes empreses per garantir la seva producció hauran d'apostar per la seva internacionalització. Renovar-se i sortir.

El camí de la internacionalització: implantació comercial, productiva y/o de la marca a l’exterior.

Quan la demanda interior està baix mínims no és moment de menysprear nous mercats potencials. No obstant això, adaptar-se a les noves exigències del mercat exterior requereix un canvi de mentalitat, un procés d’adaptació a les noves circumstàncies i en alguns casos fins i tot una reconversió.

El comerç exterior català s'està orientant cap a altres mercats i la seva economia s'està obrint a gran velocitat. Però com tots els reptes té el seu grau de dificultat i ens trobem que les empreses que comencen a exportar no tenen sempre l'èxit suficient per continuar fent-ho habitualment i només el 10% arriben a consolidar la seva activitat internacional.

L'entorn és cada vegada més competitiu i complex. Les oportunitats es presenten en mercats llunyans i les empreses no sempre tenen la grandària o els mitjans suficients per incrementar la seva presència en ells. A més, s'intensifica l'agressivitat comercial.

Però, malgrat tot això, sabem que la internacionalització és l'únic camí per créixer en aquests moments de crisis. Les empreses que tenen èxit han deixat de fer el mateix que les altres. No es tracta de fer el mateix que la competència, sinó de buscar un buit al mercat que enforteixi la nostra posició. Es passa cada vegada més d'intentar menjar-se tot el pastís a menjar-se només un tros.

Les empreses que busquen noves oportunitats al mercat exterior necessiten el suport institucional i d'empreses especialitzades amb la finalitat de no fracassar i minimitzar riscos en la seva aventura. La internacionalització pot resultar complicada si es desconeix com funcionen els mercats en l'exterior, per exemple, quant a les normatives i els propis costums del país. Quan es tracta de portar els productes fora de l'àmbit comunitari la cosa canvia, es fa més complexa i apareixen noves barreres.

Necessitaran també perfeccionar les seves tècniques de comunicació, els seus plans de màrqueting per donar-se a conèixer, investigar les possibles destinacions dels seus productes o serveis i esbrinar la labor de la competència.

Encara que és un camí, hem de ser conscients que la internacionalització no és la solució a tots els mals de l'empresa: una empresa que no és competitiva deuria solucionar primer altres problemes abans de llançar-se a la conquesta de nous mercats.