dimarts, 8 de novembre del 2011

L'estratègia de l'oceà blau


Ens unim i us fem arribar la recomanació de l'amic Lluís Martí del llibre "La estrategia del océano azul" de W. Chan Kim y Renée Mauborgne:

"Planteja els 'oceans blaus' com a llocs on no hi ha competència, a diferència dels 'oceans vermells' (plens de sang) de l'espai en el que les empreses competeixen pel mateix mercat. De fet el subtítol és "Cómo crear en el mercado espacios no disputados en los que la competencia sea irrelevante). Un dels exemples d'oceà blau és el Cirque du Soleil, que no té competència en el seu tipus d'espectacle tot i que parteix del circ.

El que fan els autors és donar eines per intentar crear oceans blaus sistemàticament per a qualsevol mercat i ho expliquen mitjançant exemples reals. La idea és crear el que en diuen innovació en valor, que consisteix en reduïr costos i augmentar el valor per al comprador.

El mètode bàsic consisteix en avaluar les variables que determinen un tipus de producte existent a l'oceà vermell. Un cop les tenim, en reduïm algunes, n'eliminem d'altres, altres les incrementem i finalment en creem de noves (inexistents en els productes originals). A partir d'aquí tenim els paràmetres sobre els que haurem de crear el nou producte.



En el cas del Cirque du Soleil (veure imatge del seu quadre estratègic) es veu com van agafar les variables dels circs tradicionals, van reduir una mica "diversió i humor" i "intriga i perill"; van eliminar "estrelles", "espectacles amb animals", "concessions als passadissos" i "múltiples pistes"; van incrementar "preu" i "escenari únic"; i van crear "tema", "ambient refinat", "múltiples produccions" i "música i dansa artístiques". A partir d'aquests paràmetres van crear el nou tipus d'espectacle."


L'estratègia d'Oceà blau proporciona una aproximació sistemàtica per fer de la competència quelcom irrellevant. El llibre presenta un marc analític provat i les eines per assolir l'èxit creant i conquerint oceans blaus. Examinant una gamma ampla de moviments estratègics a través d'una mostra d'indústries, destaca sis principis que cada empresa pot utilitzar amb èxit per formular i executar estratègies d'oceà blau.

Aquests sis principis demostren com reconstruir fronteres de mercat, ampliar l'enfocament, abastar més enllà de la demanda existent, aconseguir la seqüència estratègica correcta, superar els obstacles organitzatius i construir i executar l'estratègia.

Una bona eina que ens dóna un altre punt de vista a l'hora de crear nous productes o serveis.